Eckerö Linjen har valt en Peplinklösning för datauppkoppling
Northcom har fått förtroendet att förse Eckerö Linjen med en helhetslösning från Peplink för datauppkoppling ombord på båtarna och på land.
I våras drog projektet och samarbete igång på riktigt trots att tankarna från Eckerö Linjens sida kring en bättre lösning legat och grott under flera år. Den tidigare lösningen fungerade inte som man önskade, detta blev tydligt efter pandemin då nya krav uppstod, saker förändrades i arbetssätt och man behövde hitta en lösning som fungerade bättre.
MS Eckerö trafikerar sedan 2006 Grisslehamn i Sverige och Eckerö på Åland. Antalet dagliga turer är tre varje dag från respektive hamn. Färden tar cirka två timmar och är cirka 45 km lång. Färjan byggdes 1979 i Danmark och seglar sedan 2009 under svensk flagg. Färjan tar 200 bilar och 1500 passagerare.
Eckerö Linjen ingår i Eckerökoncernen och förutom MS Eckerö har koncernen ytterligare två fartyg som trafikerar linjen Helsingfors – Tallinn. På samtliga av dessa fartyg finns nu den nya Peplink-utrustningen.
Att kunna ha en trygg och pålitlig uppkoppling ute till sjöss är såklart en förutsättning för att kunna bedriva den här typen av verksamhet, säger Fredrik Hofgren, Infrastructure architect (Network and Security) på Eckerökoncernen. Fredrik är den som drog igång projektet.
Det finns fler utmaningar med dataöverföring till sjöss, förutom att fartyget hela tiden är i rörelse kan väder och vind ställa till det för uppkoppling. Fartygets skrov med tjocka väggar, tak och golv medför problem med täckningen och det är många gånger begränsat med utrymme för servrar och kabeldragning. Fartyget, som har några år på nacken, är inte är byggda för den nya digitala tekniken, ordentliga serverrum och utrymme för hårdvaror saknas och det i sig blir en utmaning.
På MS Eckerö har man tre stycken självriktande antenner som möjliggör fungerande radiolänkar mot motsvarande antenner på land. Eckerö har sin egen nätleverantör i Berghamn på Åland. Genom att använda ett system från Peplink med full redundans har man nu fått en stabil lösning som hela tiden utvärderar hur de olika anslutningarna kan användas. Datakommunikationen mellan fartyg och land utgörs av en VPN-förbindelse, och använder samtidigt radiolänkar, 5G och satellitanslutning.
Förutom att styrsystemen ska fungera mellan fartyg och på land är också servicen mot passagerna viktig, man erbjuder gratis Wi-Fi ombord och med fullbokade turer vid högsäsong kräver det stabilt och kraftigt nät. På fartyget finns även ett antal konferensrum som hyrs ut och som kräver snabb och säker uppkoppling.
Att betalsystemet i den viktiga taxfree-butiken och i restauranger och barer ombord är stabilt och har ett pålitligt backupsystem är en förutsättning för att bedriva verksamheten säger Fredrik.
Vartannat till vart tredje år går fartyget på varv och gås igenom för att få sin certifiering. Då ses även all teknisk utrustning över.
Eckerö Linjens huvudkontor ligger i Mariehamn på Åland och här jobbar 16 personer. Härifrån bevakar man all data och ser allt som sker i och kring fartygen. Man kan se vilka basstationer som man hämtar upp signaler från, eventuella störningar, övervakning mm. Allt loggas och man kan hämta ut detaljerad statisk i Peplinklösningen med hjälp av molnlösningen InControl.
Vi tackar Eckerö Linjen för det goda samarbetet.